marți, 22 septembrie 2020

Turism rural

 La sfarsitul celei de-a doua seri a Festivalului Umorului, i-am vazut pe cei din echipa de la Bucuresti ca "strangeau bagajele". Am intrat in vorba cu ei:
- A fost foarte frumos, multumim. :)
- Noi va multumim. :)
- Strangeti? Plecati maine, sau mai stati in Vaslui.
- Plecam maine la ora 11.
- Adica nu... ati venit peste 300 de km pentru a pleca maine?
- Pai... da.
- Dar... stiti ca la 10km de punctul asta e locul bataliei de Podul Inalt? Iar la 20 de km in directia opusa e Movila lui Burcel, legenda cu Stefan? Si la 15 minute de mers pe jos e mormantul lui Penes Curcanul? Cum sa plecati maine? :)
- Pai...
- De ce nu ati venit sa mai stati, ca ati fi avut ce face cateva zile in Vaslui. :)
-------
Luam "ecuatia" de mai sus, si o punem intr-un sistem cu alta ecuatie, acea a "producatorului local sufocat de supermarketuri (discutie tot pe pagina asta)
A treia excuatie din sistem e: "Daca vreau sa ies din Vaslui, ca vasluian, dar n-am chef sa merg cu masina prea mult, unde pot poposi?
Tot insist pe aici cu turele cu bicicleta prin judet. Ca nici nu e mult nici nu e foarte obositor sa faci 20-30-40 de km prin judet.
Se poate face un fel de "county break" prin judet? Sa plec cu bicicleta sambata dimineata, sambata seara sa ma opresc undeva (pensiune, casa de om), duminica sa ma intorc acasa?
"Producatorul local" ar putea profita de supermarketuri, folosindu-le in folosul lui. Ca o caserola de mici e 10 lei, iar o cutie de suc de portocale e 5 lei.
Chestia e ca, daca vrei sa mananci si sa bei la Tanacu, la Podul Inalt, la Movila lui Burcel, la Manastirea de Floresti, la Bogdanita (cica e o ferma faina pe-acolo)... nu poti sa cari pe bicicleta mici si suc de portocale.
Revin cu intrebarea: unde tragi? Ca sa pedalezi 40-50 de km nu e chiar simplu, nu poti sa te si intorci in aceeasi zi, daca vrei sa intelegi ceva din excursia asta.
So... vine Teatrul de Opereta "Ion Dacian" la Vaslui... unde-i duci?
Sau tu, vasluian, vrei sa iesi doua zile din oras, dar sa nu conduci sau sa mergi prea departe... ce solutii ai?
"Producatorii locali" sa se reinventeze putin, ca se poate.
Cine are pensiune, sau vrea sa-si faca pensiune in judetul Vaslui, il putem ajuta macar cu reclama gratuita aici. :)
Eu imi doresc sa pot iesi din oras, dar sa si inoptez undeva in judet. Cum e ferma tipului de la Barlad, care vindea in vara cirese cu 4 lei, si pepeni cu 1 leu.
Ma duc la Barlad pe bicicleta, sa mananc pepeni si castraveti din ferma omului. Dar nu pot veni in acceasi zi inapoi la Vaslui, ca nu mai pot pedala, sunt gras si moș.
As putea face intoarcerea a doua zi.
Unde dorm?
Sau... plecam 9 din Vaslui, si cu sergentul 10... unde dormim, daca ne prinde noaptea prin sate?
Turism rural... este "viziunea mea despre Vaslui", cred ca e posiblitate sa ne ridicam putin. Nu mult, dar mai mult decat nimic. :)
---
Acum cativa ani am fost cu niste prieteni intr-un sat din Teleorman.
Un sat necunoscut, fara "turism rural".
Cand am ajuns noi, un satean tocmai taiase un porc. Vindea carne, 10 lei/kg. A pus pentru noi niste carne la prajit.
Era vremea cireselor. La alta casa, tipul la care venisem avea mai multi ciresi. Ne-a pus doua scari sa culegem cat sa mancam.
Tot el avea/are vreo 20 de capre cu 10 iezi. Am stat la o friptura proaspata, am mancat niste cirese, am baut un vin rece, ne-am uitat la capre, gaini, pisici, caini.
Seara am mers pe camp sa admiram cerul plin de stele.
Am dormit intr-o casa de chirpici, pe niste paturi taranesti, fara saltele moderne. Ne-am invelit cu cergi.
Am facut dus cu apa dintr-un butoi vopsit negru, ridicat pe o mica schela. Apa incalzita la soare.
A doua zi, am facut cafea la un aragaz vechi, pe butelie.
Am mancat niste oua, niste unt cu gem de prune facut din prunele omului.
Pe la pranz am plecat inapoi spre Bucuresti.
La plecare, gazda ne-a dat niste leustean si menta, ca poate facem un bors, si o limonada rece cand ajungem acasa.
Turism rural. Nu costa foarte mult sa incepi o chestie de felul asta, daca locuiesti intr-un sat.

 




Niciun comentariu: