duminică, 17 ianuarie 2010

Romanii, cei mai tari din lume

"Romanii, cei mai tari din lume" este un topic deschis pe forumul Softpedia.

Am dat si eu in reply la el, pe care il reproduc aici:

Am vazut pe History Channel o emisiune cu niste tipi care "s-au intors in timp" incercand sa traiasaca ca pe timpul epocii victoriene (1837–1901).
De la crescutul porcilor pana la facutul branzii si stuparit, oamenii experimentau condiile de viata de atunci. Fara sa aiba deloc acces la cele din vremurile noastre.

In ora aia in care m-am uitat la emisiune, mi-au trecut prin cap mai multe ganduri/intrebari.
Incerc sa le scriu aici cu speranta ca cineva imi poate da un raspuns pe care sa-l accept.

1. multe din lucrurile folosite de oameni erau inventii "locale": in perioada aia, ciobanul de rand, un crescator de oi inventase o masina de tuns oile care era actionata cu o roata dintata, apoi o adaptase la o bicicleta. Nu m-am prins exact cum functiona, dar un om dadea la pedale si altul tundea oile - roata bicicletei antrenand un mecanism care pune in functie masina de tuns... treaba asta scurta timpul de tundere a unei oi la cateva minute.

2. tot in perioada 1900, mierea de albine se extragea din stupi/faguri prin centrifugare - si am vazut un dispozitiv rudimentar de centrifugare... la noi cum se extragea mierea la 1900?

3. Un alt mecanism interesant era o coasa mecanica, ca o sareta cu cai... Nu sunt agronom, nu sunt istoric - dar la noi la tara, in 1985 inca mai cosea cu coasa... si daca ma gandesc la Emic Boc, si acesta se lauda ca stie sa coseasca "la mana" .

4. De ce la ei era normal ca in gospodarie sa existe un cal si la noi nu e/era?
Cat puteau invadatorii sa ne jefuiasca, sa ne fure, sa ne violeze, sa ne omoare, sa ne prosteasca, sa suga sangele poporului incat numai "imperialistii" si "burgezii" sa aiba un cal sau un boulean in batatura?

Romanii or fi ei "cei mai tari din lume" dar mai bine folosim singularul: Romanul X a fost (sau e) cel mai tare din lume.
Romanul de rand nu prea pot sa-l compar cu taranul din alta zona a Europei. El se plange intotdeauna si nu are nimic. Absolut nimic nu are, nu are chef sa faca, gaseste scuze si vinovati.


P.S.: ati observat greseala (intentionata) de tipar: Emic Boc. :) Daca insist, in loc de "Emil Boc" pot sa scriu "E mic Boc". :)

Niciun comentariu: