miercuri, 24 februarie 2010

Consumul mediu de apa


Dau copy/paste la un mesaj pe care l-am lasat pe un forum... Un nene se intreba cam cata apa consuma pe luna, am incercat sa dau un raspuns cat mai "aproximativ exact".
Cum eram si eu obsedat de valorile consumului am stat o luna si am facut calcule pe tabele... Daca ma consider si putin ecologist, a fost o experienta buna de constientizare a consumului/poluarii pe care o fac.

copy/paste:

Apa rece costa aproximativ 3 lei/mc, apa calda se calculeaza in functie de pretul gigacaloriei.

Eu credeam ca daca imi pun apometre, ma scot. In realitate, plateam mai mult cu apometre puse, pentru ca (apoi mi-am dat seama) blocul e plin de pensionari care nu se spala foarte des (eu fac un dus zilnic, prietena mea la fel).

Poti sa faci un calcul aproximativ - eu sunt un dement care a calculat la litru cat consuma diferite "consumatoare".
* daca tragi apa, consumi 8-10 litri, in functie de bazin. La bazinele LIV din comert (vezi foto 2) poti seta de la 6 la 9 litri ... eu setasem la 7 - la traseul apei, era suficient. Trebuie sa stiti ca, daca aveti bazin suspendat, puteti seta pe 6 litri sau mai putin - e de ajuns. Cu cat bazinul e mai jos cu tat iti trebuie mai multa apa. (citisem niste studii din Germania - studii facute pentru economia de apa in tarile cu probleme - cantitatea minima de apa pentru a trage apa, le iesisera la 5 litri. Era cica o performanta, in anii 2000).


So, tragi apa, pune 10 litri. Daca am avea toti pisoare in baie (ca cele de la baia publica) economia de apa ar fi si mai mare - cu 2 litri poti curata un pisoar dupa ce faci pipi... Daca as avea casa in zona cu probleme cu apa, mi-as pune si pisoar in baie.
* speli rufe... 60-70 de litri de apa rece. 80-85 daca e tura lunga (cu prespalare). Masina e veche, nu e "eco". (alea mai "eco" spala mai murdar).
* dus... pentru ca fac dus zilnic = nu sunt chiar ultimul rapanos = pot face dus in 5 minute... se duc 20+ de apa rece, 20+ de apa calda.
* pentru spalatul pe maini, 3-4 litri de apa ajung. Asta daca esti generos si lasi apa sa curga cat de freci cu sapun. Daca ai baterie din aia cu maneta si opresti apa cand te sapunesti, consumi cam 2 litri.
* la bucatarie consumi mai multa apa decat crezi. Mie mi-a iesit cu cel putin 50% mai mult decat estimasem mental. In general 3-4 mc de calda, 1-2 de rece, casa cu 4 persoane, toti plecam dimineata si veneam seara.

Trebuie sa stiti ca nu astea sunt cifrele estimate de Asociatia Proprietarilor din Romania. Pe site-ul lor au alte calcule...
Ce va spun este o media a consumului pe o luna, cu valori citite saptamanal sau mai des. (imi facusem tabel).

Acum stau la apartament fara contoare (m-am mutat recent), dar mi-am pastrat obiceiurile cu economia de apa. ECOLOGIC.

P.S.: si un link mai nou, AICI.

sursa foto 1







-------------------------------


Un articol interesant: LINK

Conservarea apei in casa :

1. Verifica robinetele si tevile de eventuale scurgeri
- o scurgere mica poate cauza pierderi de peste 20 litri de apa pe zi

2. Nu arunca gunoaie in toaleta
- de fiecare data cand arunci un muc de tigara sau un buretel de vata in toaleta, risipesti in jur de 25 de litri de apa.

3. Verifica daca sunt scurgeri la toaleta
- pune putin colorant alimentar in rezervorul toaletei. Daca , fara a trage apa, colorantul ajunge in toaleta, atunci ai o scurgere care trebuie reparata imediat. Cele mai multe piese de schimb sunt ieftine si usor de inlocuit.

5. Instaleaza capete de dus si robinete cu aeratoare , pentru un consum redus
- Dusul cu aer, sau mai bine spus care are un aerator montat, va micsora consumul de apa cu 30 procente.

9. Opreste apa dupa ce ti-ai umezit periuta de dinti
- nu ai de ce sa lasi apa sa curga in timp ce te speli pe dinti. Umezeste periuta si umple un pahar cu apa pentru clatire

10. Clateste-ti aparatul de ras in chiuveta
- umple chiuveta cu cativa centrimetri de apa calduta. Iti vei clati aparatul la fel de bine , dar vei folosi foarte putina apa.

11. Foloseste masina de spalat vase sau rufe doar pentru incarcaturi complete
- daca folosesti masina de spalat pentru incarcaturi partiale, ajusteaza volumul de apa folosit pentru incarcatura folosita.

13. Cand speli vasele de mana , nu lasa apa sa curga pentru clatire
- daca ai o chiuveta cu doua bazine, umple unul cu apa in care sa speli vasele, celalalt bazin cu apa curata in care sa clatesti vasele dupa spalare.

14. Nu lasa robinetul deschis cand speli legumele
- spala-le intr-o chiuveta umpluta cu apa, sau intr-un vas cu apa.

15. Tine o sticla cu apa de baut in frigider
- in loc sa lasi apa de la robinet sa curga pana cand se raceste, ca sa bei un pahar, mai degraba umple o sticla cu apa si las-o in frigider.

Niciun comentariu: