marți, 21 ianuarie 2020

Poveste din (orașul) Vaslui

Oraşul Vaslui a fost recreat artificial de Ceauşescu, pentru a-i tăia din popularitate lui Dej. Gheorghe Gheorghiu Dej se născuse în Bârlad, Ceaşcă a declarat Vaslui ca pitala de judeţ şi a făcut nişte modificări majore – gen a nivelat oraşul şi a făcut altul (cum a făcut şi la Casa Poporului).
Peste noapte (în câţiva ani) au apărut blocuri turn, şi oraşul s-a extins. Era atât de mic înainte, că un cartier de locuinţe are numele “Cartier”, fiind singurul cartier din oraş.
Apoi a început să aducă oameni. De peste tot. Ai mei veneau din Iaşi, proetenul meu are părinţi din Bacău, plus mulţi ţărani din satele şi comunele din judeţ.
Au fost făcute fabrici, majoritatea textile (unde “majoritatea” = 3). Oraşul Vaslui avea 5-6 fabrici unde se producea câte ceva. Pe vremea lui Ceauşescu s-a făcut export masiv pentru Vest. Tot oraşul era îmbrăcat în Faciba, “calitatea a doua” sau “refuzate la export”. :)

După Revoluţie, ca în toată ţara, faliment general.
Dar Vaslui e judeţ de graniţă, la graniţa cu ruşii, nu la “graniţa aia bună”.
Fabricile au dat faliment, lumea a început să plece… iar treaba asta se întâmplă şi acum. Eu zic că “producţia” oraşului a rămas în copii. Asta e marfă pe care o produce Vaslui, copii români. Care abia aşteaptă să ajungă la facultate, pentru a nu se mai întoarce deloc acasă.
De exemplu, familia mea: mama, tata, 4 copii. A rămas un frate în “casa părintească” (apartament comunist în oraş), restul suntem toţi plecaţi.
Din prietenii mei, jumătate de oraş (eram un tip popular :) ), nu ştiu dacă mai sunt 3-4 acasă.

Aceasta este situaţia în Vaslui. Un oraş în majoritate de pensionari şi copii, care se micşorează usor-usor până va ajunge la populaţia aproximativă de dinainte de industrializarea forţată. Familia mea s-a intorsc la Iaşi (surorile, mama), alţii s-au întors la Bacău, de unde erau bunicii lor…
E vina cuiva că nimeni nu vrea să investească la graniţa cu ruşii? Sau că la numai 80km e o fostă capitală a României, unul din Top5 judeţe ale ţării?


Nu scuz Vasluiul aici, doar am spus o poveste.
Închei cu un clip filmat în anii ’70.
Ai mei au venit în Vaslui în 1972 şi au primit apartament în primul bloc turn din oraş. Care e în mijlocul oraşului, în buricul târgului. În 1970 nu era fabricat, nu apare în filmul ăsta (e pe locul casei de la minutul 1:35). Atât de nou e oraşul.

Un comentariu:

Flatfy spunea...

Eu sunt din Vaslui si nu stiam povestea asta!