miercuri, 28 mai 2008

primul job in UK.

Hello,

Sa spunem ca ai fi un scriitor decis sa scrie o carte si ai afla ca in tara ta exista multe multe edituri, care scot mii de titluri pe an...
Cum te-ai simti ca scriitor daca ai afla ca a patra editura (ca volum) din UK scoate 1600 de titluri pe an? Oare cat scoate prima editura din UK, cat scot toate la un loc??
Well, astea sunt intrebarile pe care mi le pun zilnic la munca.

Da, AM JOB!!!! as putea spune YES! cu litere mari si bold.
Am fost angajat temporar, pentru 3 luni, de firma Harper-Collins, in departamentul productie. Desi sunt in departamentul productie, eu ma ocup de arhivare... BORING si groaznic, dar macar e un job.

Am sa incerc sa reproduc ceva din "cultura corporatista" cu care am fost indoctrinati cand ne-am angajat + alte mici "mesaje subliminale" care ni se administreaza zilnic.
Harper Collins a patra editura de carte din UK, numele firmei vine de la calugar (Harper) care printa biblii pe la 18… am uitat anul, si cand a ajuns in State s-a intalnit cu nenea Collins.
Sunt mai multe sedii, asta din Londra e cel mai mare din UK (ar mai fi unul in Glasgow si cica niste tipografii pe undeva tot in UK, apoi in Australia, Asia, America - unde e cel mai mare sediu)
Sediul in care lucrez eu e o cladire cu 5 etaje, sunt peste 300 de angajati... si anul asta au trecut pe un sisteme electronic de indexare a fisierelor... adica pana acum au lucrat pe CD-uri stocate in dulapuri imense.
Meseria mea se numeste "Asset Assistant" sau ceva de genul = trebuie sa iau muntele de fisiere si sa le introduc intr-un server… munca repetitiva, sunt un mic robot.
Am fost angajati doi oameni, lucram de 3 zile si am arhivat in servere peste 100 de titluri (pdf-uri, coperti, fisiere quark, poze, etc).

Colegul meu este un tip de 22 de ani, nascut/crescut aici, dar parintii au venit din Bangladesh in anii '70. Il cheama Ronu si munceste cel putin o data si jumatate mai repede decat mine - eu fiind cotat in Romania ca un tip destul de bun/rapid (cel putin asa spuneau cei la care am lucrat).
Chiar am un mic complex cand il vad pe Ronu cum se misca ... uneori chiar ma enerveaza! Nu exista pontaj sau ceva de genul, dar ma gandesc ca am imbatranit acum, la 30 de ani…
Cred ca si pasiunea pentru job isi spune cuvantul aici - pe mine ma lasa rece "arhivarea" - am acceptat jobul pentru ca muream de foame; Ronu s-a angajat ca si PASIONAT de HarperCollins… Discutam cu el "la liber" si mi-a spus ca a lucra la aceasta firma poate fi considerat o realizare… eu l-am lasat sa fie fericit, nu i-am explicat ca ce facem noi poate fi catalogat "gunoier" pentru materiale vechi si uitate demult (cel mai vechi CD pe care l-am bagat in baza de date era din 1998 - ZECE ANI!).

Partea interesanta este ca am avut 3 zile de "training" pentru a intelege cum functioneaza TELESCOPE - un sistem de arhivare inventat in Canada, firma respectiva facand bani bunj din vanzarea lui tocmai la edituri de carte/ziare. Citez din ce se spunea la curs: este un fel de iTunes pentru carti, numai ca in cazul Telescope, "_meta_datele" sunt mai amanuntite = poti cauta o carte mult mai precis decat poti cauta o melodie pe iTunes….
Pe scurt, gasesti o carte in baza de date si, daca dai cateva clickuri, ai toate fisierele care au constituit acea carte, intr-o arhiva care se poate downloada… partea interesanta e ca sistemul se poate integra cu alte "smecherii" gen google… si ai putea avea posibilitatea sa cumperi pdf-ul, cartea, poza X, copertile, prepress-ul, etc… e fain, chiar ma gandeam ca si romanii ar trebui sa aiba asa ceva…

La acel curs de 6 ore (in doua zile) am invatat cateva lucruri interesante, si am reusit sa ma clarific cu alte lucruri pe care eu le stiam "lautareste, dupa ureche" din tara… nenea Garreth e un profesor excelent - desi meseria lui e network administrator… I-am spus ca imi place cum explica si ca am inteles tot ce a spus… el a ras si a spus ca a invatat cursul pe de rost, l-a predat la toti angajatii firmei… "De asta voi sunteti angajati temporar - faceti treaba pana ajungem pe zero cu cartile din urma, lucrurile care se fac dupa, arhivara pe servere va fi facuta direct de angajati, meseria voastra va disparea prin absobtie"… asa o fi!
I-am spus ca DTP si prepress nu se preda la scoala in Romania… chiar nu intelegeam de ce se fac niste lucruri intr-un anumit fel…

Printre altele, omul si-a adus aminte ca a stat vreo 2 ani in Romania, in Suceava. "Sa stii ca pe la 5 ani vorbeam mai bine romaneste decat engleza. Parintii mei au fost "nomazi", am vazut multe tari calatorind cu parintii… am stat vreo 2 ani si in India!" - ii spune colegului meu.

Sefa mea directa e o englezoiaca cu niste ochi fantastici - albastri "sticla sparta" le spun eu. Altfel, e mare, dezordonata, vesela… a, da! si in birou la ea este o cutie cu sticle de bere pline…
Toti sefii au in birouri, la vedere, sticle de bauturi… Seful sefei are in birou vreo 3 sticle de whiskey si cateva de vin, cateva de lichior… Alt sef de departament are in birou niste sticle de rachiu, de o forma mai ciudata… Ma rog, ma intreb cu ce "se lauda" sefii din birourile romanesti… ce pun ei "la expozitie"??

Concluzia pe scurt si pe placul sefilor mei este: chiria sediului este 8 milioane de lire pe an - Harper-Collins a avut anul trecut "turnover" de 160 de milioane de lire… RENTABIL, nu!??
=============================
Raspunsul la intrebarea pe care si-o vor fi pus toti este … 18.000 de lire pe an.
Atat e salariul cu care am fost angajat. Dupa spusele celor de la agentie, dupa impozite am sa raman cu aproximativ 1100 de lire pe luna… O fi mult, o fi putin, nu stiu. Dar cu banii astia voi face aceleasi economii pe care le-as fi putut face in Bucale daca as fi avut salariul de 1000 de euro.

Un calcul comparativ ar fi asta: 1100 de lire pe luna din care scadem:
480 (chiria) + 100 (transport) + 10 (taxa TV) + 15 (net + TV + telefon fix) + 30 ("intretinere" = curent) = 635 de lire. 1100 - 635 = 465 de lire

Romania, acelasi conditii (impart cu niste prieteni un apartament de 3 camere):
Cheltuilile ar fi 250 (chiria) + 15 (transport) + 1 (taxa TV) + 7 (net + TV + telefon fix), 50 (curent + intretinere) = 323 de euro. 1000 - 323 = 677 de euro.

Mancarea nu am mai inclus-o pentru ca v-am spus deja ca e cam la acelasi pret… (mai dau 2-3 exemple: o cutie de porumb dulce: 20 de pence; pulpe de pui cu spate - 1,70 lire kg; o cutie medie de compot de piersici - 36 de pence; morcov - 2 kg / 1 lira)

Well, 677/465 = 1.456 un raport foarte aproape de raportul lira/euro…

Singura diferenta intre Londra si Bucale pe subiectul "bani" ar fi faptul ca in Londra am un salariu relativ mediu/mic si in Romania 1000 de euro este un salariu cotat "foarte bun".
Asta daca nu s-a schimbat ceva in ultimele luni… 1000 de euro pe luna mai este un salariu "bun" sau e unul "obisnuit"?

O alta intrebare la care incerc sa-mi raspund este: "Daca cineva mi-ar oferi maine 1000+ de euro pe luna, m-as intoarce acasa?" Raspunsul este "NU".
Raspund "nu" pentru ca ploaia zilnica imi face mai putin rau decat stirile din ziare: "Din februarie, un nou lant de scumpiri". Chiar asta citeam zilele trecute pe www.ziare.ro. Un nou lant de scumpiri, cu un maxim la gaze (20%) si un minim la carnea de porc (2-3%).
Anglia are altfel de stiri: FROZEN! e scris mare pe pereti - si e vorba de tariful la calatoria cu metroul (pe tot anul 2008) sau "on the brink" despre pretul caselor din UK (le scade pretul… au o mica recesiune cica…. Dau pagina ziarului si vad: "Tesco si Southern Electric va ofera becuri economice cadou… cate doua 'per household' ".

Poate de asta am plecat din tara… nu reuseam sa-mi fac un plan "de bataie lunga" cu banii, ca trebuia sa fiu invadat zilnic de "SCUMPIRI", "a atins maximul", "a depasit pragul critic", "criza in….", etc. etc.
===============================
Nu v-am povestit nimic de distantele de la munca - acasa. Jobul este in Zona 2 - Hammersmith, despre mine stiti ca stau la mama dracului, in zona 6, Uxbridge.
Munca incepe la 9:15 si e pana la 17:30, cu o ora de pauza de masa. Daca plec de acasa la 8 fix, ajung inapoi inainte de ora 19 - si nici nu intarzii la servici. Fac cam o ora si un sfert pe drum - si e linie directa de metrou (Picadilly). Maine fac o saptamana de munca si nu am intarziat niciodata = metroul merge ceas.

La ora 17:30 in cladire raman numai intarziatii, cred. Cel putin la mine in birou, eu tot timpul plec printre ultimii - pentru ca ma mocaiesc sa-mi fac bagajul. Colegii mei nu stiu cum fac, dar fix la 17:30 se evapora…
De exemplu Ronu, colegul asta de 22 de ani, stie ca metroul lui ajunge la ora X in statie si isi fac programul dupa metrou: "Man, if I am not leave NOW, I will have to wait for anotherr 20 minutes. So, bye bye, see ya tommorow."

=================================
Ieri vad omul de servici cu un carut imens plin cu hartie… ma uit in el, jumate plin de carti. Nene, ce faci cu cartile astea? Recycling? Pe bune? Ia sa vedem… cum ma? Bagati la "Recycling" Agatha Cristie? Da-ncoa…. Bai, sunteti bolnavi?? Aruncati dictionare explicative?? Da-ncoa. Am luat vreo 4 carti care ma interesau (dictionarul expicativ Collins e super tare, vi-l recomand) si m-am dus la sefa mea… "Mai, voi aruncati astea??" Da… reciclam de fapt, nu vezi ce scrie?? Recycling…
"Daca vrei vreo carte de acolo, du-te si ia-ti… Uite, asta e noua, ti-o dau eu: "The Hobbit" de Tolkien. A venit un nou transport… Hei baieti (adica eu si cu Ronu asta), daca vedeti vreo carte prin firma si va place, serve yourself, alright?"
Asa sa fie. Sincer, ma gandeam sa ma apuc de citit Agatha Christie "in original"…
=======================================

Ultimul paragraf din romanul asta fara sfarsit a fi despre oamenii de la metrou.

Strict despre aspect, cei mai simpatici mi se par negri. Apoi albii, apoi "asiaticii" si la urma "paki" si indienii.
Azi ma gandeam ca rasa alba ar fi ca si grupa zero de la sange: donator universal. Orice "combinatie" cu rasa alba arata ok. La polul opus ar fi… as vrea sa vedeti (dar mi-e frica sa nu ma bata lumea daca ma apuc sa fac poze): negru + asiatic, negru + paki, paki + china… Daca negru + alb iese mulatru, negru + india sau, si mai rau, negru + china… iese groaznic. Nu, nu sunt rasist, ma gandesc la teoria frumosului, simetrie, etc.
Oricum, englezii 100% englezi sunt destul de urati: fetze de betzivi (am cateva filme facute in supermarketuri), gura mica, buze subtiri si colturile gurii curbate in jos (par batrani), majoritatea se imbraca varza, nu au fund in pantaloni (groaznic sa vezi femei cu fuste mulate care fuste arata ca niste burlane drepte)…. Nu cã romanii ar fi frumosi din cale-afara... hi hi

Bafta!

Un comentariu:

Anonim spunea...

ei chiar sunt betivi:P referitor la femei nu stiu ce sa zic poate prin orasele mari arata altfel:P cat despre romani,sunt cum sa nu fie frumosi mai ales fetele:)