joi, 28 august 2008

despre vise

Am citit undeva ca nu poti visa oameni (sau obiecte) pe care nu i-ai vazut niciodata... de vapt visele sunt proiectii ale memoriei, si daca nu ai vazut un anumit lucru, cum sa fie procesat de creier?
Asta era parerea unuia, sunt sigur ca mai sunt jde mii de pareri... si inca nu am citit cartea lui Freud "Interpretarea viselor"!

Cert este ca de cand suntem in UK, si eu si Alina avem mai multe cosmaruri. Ma rog, "cosmar" e un cuvant care in capul meu inseamna "vis groaznic, te trezesti in sudori reci dupa ce ai avut un cosmar"... Hai sa spunem ca visam "lucruri ciudate", e mai bland asa?

Daca Alina viseaza lucruri ciudate de tipul: "eram la mare si au venit extraterestii sa ne ia" (o imaginatie bogata, bazata pe lucrurile VAZUTE la tv), eu am niste vise mai... eu visez situatii. Memoria mea re-aranjeaza situatii foste reale. Ciudat este ca foarte rar visele mele sunt de bine. In plus, in visele "ciudate", anumite lucruri aparent neinteresante devin de o importanta fantastica.

Cand eram mai mic am fost la bunicu' in vacanta. Daca vacantele la bunicu erau "organizate" = se stia exact cand venim si cand nu, de data asta am aparut inopinant si omul nu era pregatit. Adica avea casa in renovare, var peste tot, munictori in stanga si-n dreapta, bunelu' plin de var.... Chiar daca am fost in vizita doar cateva ore, si pentru mine situatia casei nu a insemnat mai nimic atunci, acum o regasesc in visele mele. Varul e mult mai mult, oamenii sunt mult mai murdari, curtea arata mult mai rau...

O a doua situatie care apare destul des in vise este mersul meu prin holuri prost luminate. Nu stiu cum era la voi in oras, dar la noi se furau becurile de pe casa scarii. Sau daca nu se furau, erau de 25-40W, pe un palier unde trebuiau minim 150W. Si sa urci asa 7 etaje (pana la prieteni), fiind copil prescolar sau in clasele primare... naspa. In cele mai "freaky" vise ale mele, eu sunt ratacit intr-unul din blocuri si nu gasesc iesirea. Si cand o gasesc dau in... in situatia numarul 3:

Am avut odata o pereche de pantaloni scurti albi. Albi cu 3 dungi negre "tip Adidas" pe vipusca. Erau noi, eram "cel mai cel mai" pentru ca aveam pantalonii aia care aratau super fain. Au tinut pe mine... o ora?
In spatele blocului meu, la 2 minute de noi era centrala termica a zonei. Aia care dadea apa calda doar vinerea de la 8 la 10 seara. In jurul centralei era plin de butoaie cu nu stiu ce (combustibil cred) si niste carton asfaltat-smoala cu care oamenii "sigilau" acoperisurile... (apropos, buzdugan din smoala ati facut vreodata? din smoala fierbinte, topita, rulata pe un ciomag, in care se infigeau cuie). Smoala aia si putin dizolvant mi-au murdarit pantalonii albi. Ai mei nu mi-au spus nimic, pe principiu "e copil", dar eu regasesc intamplarea asta in visele mele.
Spuneam ca ma ratacesc pe holurile prost luminate ale blocurilor si cand in sfarsit gasesc iesirea, dau intr-o zona care arata fix ca zona fostei centralei termice: murdara, plina de butoaie ruginite si carton asfaltat... Cerul nu e albastru, e galben - ca la asfintit, cu un efect de "vivid colors" (cum e efectul la camerele foto).
---------------------------------------------------
Banuiesc ca din cauza situatiei mele actuale din UK, astazi am visat o situatie... ceva care apare si ea destul de des in visele mele: trebuie sa spun ca foarte rar actiunile din vise se petrec in Bucuresti sau in alte zone ale tarii. majoritatea viselor "ciudate" se petrec intr-un spatiu foarte restrans din Vaslui, unde am copilarit eu (cred ca suprafatza unui "palc" de 20 de blocuri, nu mai mult) sau in Iasi, fix in curtea lu' bunicu. Visul de azi a fost despre lipsa de sens. Care e cel mai mare cosmar al meu, vis pe care il traiesc zilnic si aici in UK.
"Se facea ca era o zi frumoasa de vara" :-) ... Stateam in fatza magazinului Central din Vaslui si ma uitam la fosta brutarie de unde, cand eram copii, luam paine calda si rumena. Desi mama ne spunea sa luam 5 paini, noi ajungeam tot timpul acasa cu 4, ca una o mancam pe drum - atat de calda, rumena si crocanta era. Bine, "crocant" e cuvant de fitze, cand eram copii spuneam ca are coaja "bine prajita" - "5 paini va rog, dar mai prajite". Ce se intampla oare cu cele "mai putin prajite", ca foarte putini cautau asa ceva - doar babele. :-p
Revenind - stateam in fata magazinului Central, soare puternic, cald, eu gasisem o umbra, si... si nu aveam nimic de facut! Lumea trecea grabita in toate directiile, fiecare avea treburile lui, eu stateam in picioare ca prostu' si nu aveam nimic de facut.
E "crazy" total sa nu ai nimic de facut intr-un oras (mic), unde fiecare are ceva de facut... :-(
Golul din cap care apare cand te intrebi: ce facem azi? Nimic. GROAZNIC.
Nu neg, am frecat menta multi ani pe pietrele orasului Vaslui, fara sa fac nimic in aparenta. Dar practic: ma duceam la sala, ma duceam la net la liceu, visam cu ochii deschisi, am fost indragostit - si-mi petreceam timpul plangand sau cautand mijloace sa cuceresc fata, citeam foarte mult, practic faceam ceva (multa lume intelege prin a face ceva, ceva care aduce bani. ce prostie!)
Ei, in visul de azi, eu nu aveam de facut NIMIC. Absolut nimic: blank, gol, "nada"... :-(
------------------------
Ma intreb cum as putea sa identific la viitorul meu copil (cand oi avea unul) care sunt situatiile cu potential de "vise ciudate"... Lucrurile banale in aparenta pot avea un impact destul de puternic in mintea unui copil. Mi-am rupt mana de doua ori si nu-mi aduc aminte cum s-a intamplat, m-am taiat la picior atat de urat incat a trebuit sa fiu cusut - totusi situatia asta nu apare in visele mele... dar o galeata de var, un bec de 25W, niste smoala, blocurile murdare... astea sunt prezente permanente (de cel putin 3 ori am visat visul in care ma ratacesc)...

Oricum, acum inteleg de ce a avut succes international Agatha Christie: intr-o tara in care nu vezi soarele prea des (la dracu', e a patra zi deja), normal ca ai inspiratie sa scrii povesti cu suspans si crime.
Apropos, Agatha oare avea cosmaruri? :-p

Niciun comentariu: