Culoarea speciala este o culoare care nu poate fi combinata prin
celebrele de acum culori C-M-Y-K.
Ea se fabrica dupa anumite retete si se trimite in tipografii in recipiente, ca si culorile clasice.
Va veti intreba de ce e tot chinul asta, de ce nu se poate face ca toate culorile sa fie facute din C-M-Y-K, si daca e asa, de ce naiba au ales aia CMYK la tipar si nu alt sistem? De ce au combinat CYAN - MAGENTA - YELLOW - KEY (negru) si nu au combinat alte culori, incat sa iasa absolut tot ce vrem.
Well, e o intrebare cu un raspuns relativ lung, am sa rezum scurt: unele culori speciale, contin compusi chimici care le dau alte proprietati decat cele clasice. De exemplu, o anumita stralucire ("fosforencent" cum spun unii) o nuanta speciala (argintiu, auriu).
Masinile tipografice sunt operate de oameni. :-) La fel cum voi nu puteti desena IDENTIC de doua ori acelasi lucru, oamenii si tiparul nu lucreaza IDENTIC de prea multe ori. Ba o masina e mai proasta, ba o culoare a fost mai apoasa, ba operatorul a pus 92% in loc de 90% (aproape invizibil cu ochiul), tiparul sufera mici diferente de la o editie la alta.
Totusi, cum controlam asta? Cum am putea elimina oarecum factorul uman?
In cazul in care un client vrea o anumita culoare sau vrea ca o anumita culoare sa iasa IDENTIC pe diferite materiale, el alege o culoare PANTONE.
Dupa cum cred ca stiati, Pantone astia sunt o firma, o firma plina de chimisti, meseria lor e sa produca vopsele.
Logo-urile facute cu adevarat profesionist au in primul rand culori Pantone - oamenii se asigura ca materialele lor nu vor fi la mana ("la ochiul", de fapt) unui tipograf anume.
Cand pe un logo scrie 80% Pantone 1505C, omul vine cu galeata de Pantone si o toarna intr-o masina de tipar.
Poate de asta e mai scump un print cu aceste "culori speciale", pentru ca oamenii trebuie de multe ori sa adauge noi componente masinilor.
Veti observa in descrierea unei tipografii - "avem masini cu 6 corpuri"... ce inseamna asta? De ce 6 corpuri de culoare daca avem doar 4 corpuri de baza (C-M-Y-K)? Unele tipografii au 6 corpuri pentru ca, daca exista un client mai deosebit care vrea culori speciale, sa poata tipari intr-o singura trecere si acea culoare. In momentul asta nu ma gandesc decat la auriu si argintiu - doua culori IMPOSIBIL de obtinut pe cale CMYK.
Culorile speciale se definesc in softuri ca niste culori speciale. (buna formularea? LOL!)
Ca sa definesc un rosu, o pot face in doua moduri:
La prima vedere, cele doua culori seamana intre ele, nu? Teoretic sunt chiar la fel - observate pe un monitor RGB (alt mod de a afisa culorile).
Nu e amuzant sa lucram in sistem CMYK sau Pantone si monitoarele noastre sa fie RGB??
Cum nu putem controla asta (inca), un bun profesionist (asa ca mine, lol) nu se increde niciodata in ce vede. NEVER.
Un bun profesionist verifica compozitia numerica a culorilor, nu verifica nuantele "prin ochii lui".
De fapt, aici incepe diferenta intre DTP si Art. Un art isi permite, el este artist, el alege ce culori ii plac, un DTP este constrans de posibilitatile masinilor, de modul de tipar.
DTP-ul incearca sa faca/este legatura intre artist si masina. (am descris frumos?)
Culorile de sus vi se par la fel?
Ce spuneti de astea de mai jos?
E diferenta de numai 8-9% intre ele!! O diferenta care se poate face simplu daca azi nu am mancat suficient si sunt nervos, sau daca m-am certat cu femeia acasa. Se face din 3 taste, daca un tipograf apasa mai mult pe niste butoane, aia a fost.
De aceea, pentru a elimina pe cat posibil variabilele, se folosesc culori speciale. O culoare speciala nu are probleme de nuanta. Daca am pus in masina Pantone 1505C, el nu poate iesi "mai inchis", nu prea are cum, nu e o combinatie de culori, e culoare de sine statatoare.
Si acum partea care trebuie sa o retineti:
1. Nu toate softurile inteleg culori de tip Pantone.
2. Formatele care inteleg Pantone sunt, de regula, formate vectoriale: PDF, AI, CDR, EPS, FH
3. Formatele care NU inteleg Pantone: TIF, JPG, PNG, GIF.
4. Nu exista "da-mi TIF cu o culoare speciala", de aceea nici nu primiti de la mine asa ceva. :-)
5. Culorile speciale sunt marcate foarte clar de soft, DIFERIT FATA DE CLASICUL CMYK aveti mai jos un exemplu (se pare ca documentul de mai jos are CINCI culori, nu patru, desi ultima e tot rosu. Dar nu e rosu clasic.)
cum arata in Illustrator
print-screen din InDesign
Cam atat pe ziua de azi...
Daca mai vreti povesti din lumea DTP, va mai scriu.
Cristi Ciureanu
DTP
AdVenture
P.S.: Am ilustrat mai jos ce dramatica e schimbarea intre doua sisteme de culoare.
In primul rand sunt culori pure, clasice, afisate si gandite RGB
In al doilea rand sunt ACELEASI culori, gandite CMYK...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu