miercuri, 26 ianuarie 2011

Reguli de fotografiere pe timp de noapte

Un tip intreba cum poate face fotografii bune pe timp de noapte, folosind o camera model mic (ironic i se spune "sapuniera").

Raspunsul meu:


Am atasat mai jos cateva fotografii facute in 2006, la Roma.
Fotografii de noapte, facute cu, pe atunci celebra serie A500 de la Canon.
Camera a fost un A510, 3,2mpx, cumparata in perioada cand lumea credea ca A520 (care avea 4mpx) e mai naspa din cauza "densitatii prea mari a pixelilor pe sensor". Ce vremuri! Acum "sapunierele" au 14mpx si... lumea se plange fix de aceleasi lucruri: "prea multi pixeli pe un senzor atat de mic".
Camera avea cam acelasi meniu ca un DSLR 300D - 350D, avea procesor Digic si... m-am simtit foarte bine cu ea.




Mi se pare ca fotografiile au iesit relativ bine, si nu se poate spune ca m-a ajutat foarte mult camera (comparativ cu ce exista azi).
Nici eu nu sunt vreun artist, am respectat doar niste mici "limite" (asta pentru a fotografia exclusiv cladiri):

a. ISO cat mai mic posibil (A510 putea ISO80)
b. diafragma mica pentru o profunzime cat mai mare (de la 1/8 incolo e ok) foloseste AV, daca ai pe camera
c. implicat de a. si b. - timpul de expunere a fost pana la 15 secunde pe cadru
d. trepied - daca nu ai, ori cumperi - ca acum e foarte ieftin, ori folosesti obiecte fixe pe care lasi camera. De exemplu, pentru tavanul din Vatican am pus camera pe jos, cu fatza in sus!
e. declansezi cu intarziere de 2 secunde - sa ai timp sa iei mana de pa camera
f. si cel mai important: nu trebuie sa te plictisesti. Tragi si 10 cadre daca e nevoie, mai ajustezi una/alta, mai dai +/- exposure compensation, pana iese ok.



Eu, in 2006, nu aveam trepied, si ca sa pot ajusta unghiul obiectivului, foloseam siretul camerei pe care il bagam sub ea mai mult sau mai putin in functie de cum si unde erau asezate obiectele fixe (banci, poduri, hidrante).




Ce vremuri frumoase! Am dat un salariu jumatate pe o camera "sapuniera" si stiam sa-i pretuiesc valoarea.
Acum, cand cu banii pe 5 shaorme iti iei o camera foto, lumea a cam uitat sa pretuiasca fotografiile....



P.S.: Cum iti dai seama ca ai facut o fotografie ok? Cand te uiti pe monitorul camerei si faci singur WOOOW!
Atunci poti fi sigur ca e fotografie buna, ca iti vei aminti de ea. :-)

Niciun comentariu: