Cand mi-am luat prima surubelnita cu capete interschimbabile am observat ca sunt doua feluri de capeter in cruce. Surubelnita avea doua capete in cruce groase si doua subtiri.
"De ce?" ma intrebam.
Am aflat ca exista doua standarde pentru suruburi: Phillips si Pozidriv (Pozidrive).
Un articol foarte interesant a fost facut de Revista Austin Healey Magazine (February 1996)
Phillips sau Pozidriv?
de Norman Nock
British British Car Specialists,
Stockton CA
Cautand prin cărţile britanice de componente auto am constatat că multe dintre şuruburile care fixau firewall-ul releelor (n.r. chiar asa se numeste), nu sunt Phillips (R) ci Pozidriv (R). Dacă vă uitaţi la numărul de identificare în cartea tehnică, veţi vedea un cod care vă spune ce tip de de şurub este.
Căutarea de informaţii despre aceste două clase de suruburi a fost frustrantă: am vizitat biblioteci, magazine de cărți şi distribuitori de scule, şi singurul răspuns pe care îl tot primeam era "Ne pare rău, dar nu avem nici o informaţie în acest sens."
În cele din urmă, am aflat că încă există o fabrică de șuruburi Phillips. I-am contactat şi după câteva convorbiri telefonice și-au dat seama planificasem un articol tehnic pe această temă. Au căutat arhivele lor pentru a vedea dacă au existat vreodată articole despre șuruburile Phillips şi Pozidriv. Din câte știau, nu a existat nici unul.
Povestea începe atunci când Henry Phillips cumpărat conceptul brut al unei forme de cap de surub, de la un inventator pe nume J.P. Thompson. Phillips a dezvoltat acel șurub într-o formă cu care se putea lucra. A fondat Phillips Screw Company (Fabrica de șuruburi Phillips) în Oregon, în 1933, dar aceasta nu a făbricat niciodată şuruburi. El a mers la fiecare manufactură de şuruburi din SUA dar aceștia i-au spus simplu că acel şurub nu ar fi putut fi fabricat.
Atunci Phillips a mers la American Screw Company (Fabrica Americană de Șuruburi), un nou venit pe piață, al cărei preşedinte a devenit personal interesat de noul produs, în ciuda opoziţiei făcute de inginerii săi care, ca și ceilalți din branșă au insistat că acel șurub nu poate fi fabricat.
Potrivit unui raport tipărit, președintele American Screw Company a spus: "Până la urmă le-am spus șefilor inginerilor mei că dau afară (put on pension) pe oricine insistă că șurubul nu poate fi realizat. Dupa acest incident, a fost dezvoltată o metoda eficientă pentru fabricarea șurubului şi acum am dat licența de fabricație tuturor celorlalte mari companii."
Utilizarea șurubului Phillips s-a răspândit rapid în industria de automobile. Până în 1939 a fost utilizat de către toţi producătorii de automobile, mai puțin două companii. Până în 1940 şuruburile Phillips erau utilizate de către toată industria auto, cu toate astea, un producător major încă nu le utiliza la autoturisme. Treptat şurubul Phillips și şurubelniţa Phillips şi-au făcut loc și în alte ramuri industriale, apoi în produsele de larg consum, şi apoi au aparut și în magazinele de unelte.
American Screw Company a cheltuit aproximativ 500.000 dolari în 1930 pentru a produce şurubul Phillips, şi a obţinut brevete pe metodele de fabricaţie. Totodată era unica companie care putea autoriza fabricarea șurubului. Până în 1940 10 companii americane si 10 companii străine au fost autorizate pentru fabricație. Primul șurub de pe linia de montaj a fost placat cu aur şi argint şi atașat unui colier pentru soţia preşedintelui şi într-un set de butoni. Am avut privilegiul de a-l cunoaşte pe nepotul lui Henry Phillips, care mi-a arătat colierul şi butonii.
American Screw Company anunţate că noile suruburi ar putea accelera liniile de asamblări de autoturisme deoarece acestea ar putea fi folosite, în condiţii sporite de siguranţă, cu surubelnițele de putere - instrumente care, folosind șuruburile convenționale (drepte) ar putea scăpa şi strica finisajul mașinii.
De asemenea, noile şuruburi ar putea fi strânse cu mai mult cuplu şi ar putea strânge mai bine decat șuruburile drepte. În plus, şuruburile Phillips pot fi centrate pe șurubelnițe mai repede şi mai uşor.
Domnul Phillips a venit cu o nouă invenție: un cap de şurub în cruce conceput pentru eficientizarea montajelor pe liniile de asamblare auto. Ideea era că şurubelniţa va roti șurubul cu forța din ce în ce mai mare până când vârful va ieși din șurub - ceea ce ne aduce la adevăratul motiv al invenţie acestui şurub: a fost conceput pentru a "scăpa" atunci când ar fi fost forțat de șurubelniță, astfel capul acestuia nu ar fi fost distrus sau deteriorat.
Când strângi un șurub Phillips folosind o şurubelniță Phillips, vei observa că, în cazul în care cuplul ajunge să fie prea puternic, șurubelnița "scapă" (pierde cuplul, nu mai "prinde") - aceasta fiind o caracteristică din proiectarea sistemului.
Recenta evolutie a design-ului Phillips a patentat ACR Phillips II (R) - o şurubelniţă care are striații pe ambele părți şi removal faces on the wings, ceea ce îl face ideal pentru linie de asamblare şi pentru uz casnic.
Dezvoltarea unui şurub care nu "scapă" - şurubul Pozidriv - a venit ca rezultatul unui efort comun al American Screw Company și al Phillips Screw Company. Având în vedere că şurubul Pozidriv nu pierde cuplul, orice deteriorare a acestuia sau a suprafaţei din jur este minimalizată. Șurubelnițele Phillips nu ar trebui să fie utilizate cu şuruburi Pozidriv (sau invers), deoarece acestea au tendinţa de a nu se fixa corespunzător, pot ieși şi rotunji colțurile ambelor părți - șurubului și șurubelniței.
....
În cărțile de specialitate, şuruburile Pozidriv au litere CMZ, PMZ sau RMP în partea din faţă a indicativului.
Șuruburile Pozidriv au, de asemenea, șanțuri tăiate pe faţa capului pentru a le diferenția de șuruburile Phillips.
Mulțumiri către American Screw Company şi Phillips Screw Company pentru ajutorul în pregătirea acestui articol,
Philips, Pozidriv şi ACR Phillips II sunt mărci comerciale înregistrate ale Phillips Screw Company.
Articol preluat din Austin Healey Magazin, februarie 1996
Traducerea și adaptarea: translate.google.com și Cristi Ciureanu - iunie 2009.
Figura 1:
Detaliu de şurubelniţă și cap de şurub Pozidriv (stânga) şi şurubelniţă și cap de şurub Phillips (dreapta) arată diferenţele între cele două.
Șurubelniţa Phillips este proiectată să piardă cuplul ("sa scape") atunci când șurubul este strâns prea tare, prevenind deteriorarea capului șurubului; șurubelniţa Pozidriv are două striații vizibile în canelură și astfel nu va pierde cuplul (nu "scapă").
Material furnizat de
American Screw Company
---------
Ca o nota personală (nu era scris in articol) trebuie sa observați și următorul fapt: capetele de șurublenite Phillips se subțiază catre vârf, cele Pozidriv au aceeași grosime a laturii.
2 comentarii:
bravos monsieu'!
Foarte fain explicat. Am ajuns la tine dupa ce am citit pe freerider un articol despre reglarea schimbatorului de viteza.
Trimiteți un comentariu